Search This Blog

Tuesday, March 16, 2010

Anak Ayam Berkokok

Buat pertama kalinya dalam usiaku mendengar anak ayam kampung yg hanya berusia 2minggu berkokok...beberapa kali jugak dia berkokok..

First time aku dengar memang tak sangka bunyi tersebut adalah kokokan anak ayam dalam kotak brooder aku...mulanya ingatkan itu hanyalah bunyi anak ayam yg bergaduh...mungkin korang dah biasa dengar mcm mana anak ayam bergaduh & kena patuk oleh member dia kan...tapi bunyi yg aku dengar ini lain sedikit bunyinya tidak kuat seperti bunyi anak ayam yg kena patuk..bunyi nya perlahan sedikit & bunyinya panjang atau lanjut(dialek utara)... criippp...crippp...ccriiiiiiiiiiiiipppp...pelik semacam dah aku terus pergi melihat anak ayam di kotak brooder...terkejut aku melihat sekor anak ayam kampung berdiri diatas palang kayu bekas makanan, berkokok sambil mengepak2kan sayapnya...masyaAllah...besarnya kekuasaan Allah..

Mungkin korang dah biasa dengan benda mcm ni, tp bagi aku memang first time & pelik bin ajaib...kalo difikirkan secara logik oleh akalku ni, perkara yg jarang berlaku ini terjadi mungkin disebabkan oleh wujudnya sekor jantan dominan...yer la, hanya ada sekor anak ayam kampung jantan umur 2minggu dalam kotak brooder, lain2 anak2 ayam mutiara yg baru netas 2hari...so, mungkin dia merasakan dirinya dominan dalam kawasan jajahan takluknya..

Ape2 pun yg aku tau kuasa Allah melebihi segalanya...




Mudah mudahan dgn berfikir, merenung dan melihat alam & hidupan ciptaan-Nya, akan mendekatkan lagi kita pada yg Esa...insyaAllah..

2 comments:

  1. tak pernah dengar pon ank ayam berkokok. simpanla ayam tu. jgn jual.

    p/s
    cmne leh kenal ayam tu jantan ke betina? sy xtau tgk jantina anak aym cmtu, klau dh besar penumbuk, baru kenal sbb warna bulu dh lain2.

    ReplyDelete
  2. hehehe..first time dengar anak ayam berkokok..mcm pelik tapi benar aje kan..
    kenal ayam tu jantan sbb dia berkokok,manade ayam betina berkokok kan..hehehe

    ReplyDelete